Strona tytułowa | Następny >>

Slodycze

w zaskakujących ilościach...

Cukier sprawia, że organizm łatwiej produkuje adrenalinę. Dziecko chore na FAS lub RAD podświadomie wie, że jego gorzej rozwinięty mózg potrzebuje silniejszej stymulacji, by działał prawidłowo. Adrenalina natomiast powoduje, że impulsy między komórkami nerwowymi w mózgu są szybciej przekazywane, czyli bodźce są silniejsze. To dlatego dzieci z RAD lub FAS potrafią w zaskakujących ilościach pochłaniać słodycze, by tym samym dzięki adrenalinie usprawnić pracę mózgu. Niestety „efekty uboczne” działania adrenaliny są trudne do zniesienia przez rodziców. Nadpobudliwość, agresja, zniecierpliwienie, rozdrażnienie... Zresztą co tu będę pisał, każdy dobrze wie, jak się czuje, gdy jest zdenerwowany. Adrenalina – hormon stresu – przygotowuje nas do walki, bądź ucieczki.

Fragment pochodzi ze strony: prozdrowie.pl

Tagi :

Moja J. - relacje rodzicow

Moja córka przejrzała nasze metody postępowania i kiedy nie chce czegoś zrobić, to wie jak wyprowadzić nas z równowagi i jaka będzie reakcja. Schemat ten sam. Córka jest górą. Konsekwencje są znane np. nie może oglądać telewizji, czy zabieramy jedną lub kilka zabawek. Wie, że za dzień lub dwa kiedy się uspokoi będzie mogła oglądać TV, zabawki wrócą na miejsce. To żadna kara. J. też bardzo często powtarza "nie wiem", ale wtedy ja jestem pewna, że kłamie.

Ciąg dalszy...

RAD okiem pedagoga

z wystąpienia Danuty Płatek - Flasz

Ze względu na brak emocjonalnej odpowiedzi trudno jest stworzyć z dzieckiem jakąkolwiek więź, która byłaby podatna na zmiany. Z kolei osoby próbujące nawiązać z nim bliższy kontakt, oparty na zdrowych zasadach (czyli taki, w którym odczuwa się i reaguje szczerze na nieadekwatność różnych zachowań dziecka), są przez nie odrzucane.

Ciąg dalszy...

Problemy dzieci z RAD

Spójne myślenie - mają tendencję do patrzenia na uczucia i zachowania jako coś, co się po prostu dzieje, nie wpływając przy tym na nic lub na kogoś innego. Niezbędne jest zatem ciągłe uświadamianie ich, że ich zachowanie czy uczucie połączone jest z przodu z przyczyną, w środku z wyborem, na końcu zaś z konsekwencjami.

Wybór - muszą najpierw zrozumieć skutek między zdarzeniami, zanim zaczną pojmować, jaki skutek mogą mieć podejmowane przez nie decyzje. By do tego dojść, konieczne będzie ciągłe uświadamianie im wszelkiego rodzaju zależności: między przyczyną a uczuciami, między uczuciami a zachowaniem, między zachowanie a rezultatami.

Zachowanie - dzieci z RAD mają tendencję do dostrzegania tylko tych rezultatów ich działań, które są korzystne z ich punktu widzenia. Co za tym idzie, rzadko potrafią pojąć, jaki jest realny koszt własnego zachowania. Powinniście zatem wyraźnie podkreślać ten koszt ucząc ich tym samym, że nic nie przychodzi za darmo i że wszystko powoduje jakieś konsekwencje, czasem nawet kosztowne. Dobre rezultaty przynosi prezentowanie możliwych konsekwencji ich realnych zachowań – np. gdy Wasze dziecko kłamie powiedzcie mu, że traci swoją wiarygodność i szkodzi samo sobie. Kiedyś będzie bowiem chciało, byście mu uwierzyli, a Wy po prostu nie będziecie w stanie.

Czas - dzieciom z zespołem zaburzeń więzi zdarza się, że przenoszą zdarzenia z przeszłości do teraźniejszości, wierząc, że naprawdę mają one teraz miejsce.

Źródło: rodzinawpotrzebie.org

Objawy RAD - inaczej

  • są pełne złości, buntownicze i mogą być brutalne
  • odpychają uczucia aby utrzymać kontrolę
  • są destrukcyjne w stosunku do przedmiotów
  • są ekstremalnie trudnymi dziećmi dla swoich rodziców, ponieważ sabotują i niszczą prawie wszystkie pozytywne rzeczy jakie się im zdarzają
  • kiedy czegoś chcą, zachowują się bardzo czule
  • zdarza się im posiadać kilku przyjaciół, chociaż dyrygują nimi mówiąc co powinny zrobić, analizują posiadane znajomości i utrzymują przyjaźń na krótko
  • brakuje im chęci do dawania i otrzymywania miłości
  • brakuje im empatii dla innych
  • często są okrutne dla zwierząt i innych dzieci
  • mają tendencję do bycia zbyt przylepnym
  • bezustannie gadają w celu kontroli rozmowy
  • pojawia się nadgorliwa uczynność i powierzchowna uczynność
  • często są agresywne w pasywny sposób, ciągle popełniając drobne wykroczenia, jednak nigdy nie robią niczego naprawdę złego, nadszarpując rodzicielską cierpliwość i kontrolę
  • wierzą że są w stanie same się zatroszczyć o swoje potrzeby i nie potrzebują innych ludzi, w szczególności własnych matek
  • są marudne i często w opozycji, ale najczęściej jest to pasywna agresja
  • mogą mieć nietypowe psychozy, rozdwojoną osobowość i inne schorzenia neurologiczne
  • ich historia rodzinna często zawiera schorzenia psychiczne
  • są nadmiernie podekscytowane
  • wściekłość
  • bezustanna histeria
  • brak sumienia
  • brak kontaktu wzrokowego za wyjątkiem kłamstw
  • nie inicjują i nie chcą otrzymywać dowodów przywiązania (przytulanie, całowanie)
  • nie kontrolują impulsów
  • nietypowe zaburzenia odżywiania (obżarstwo, chowanie jedzenia itp.)

Źródło: adoptuj.blox.pl

Tagi :

Objawy RAD

u dzieci

  • brak rozwoju świadomości, niewyrażanie skruchy, słabo rozwinięta empatia
  • kłopoty ze zrozumieniem przyczyny i jej rezultatu
  • manipulowanie otoczeniem: powierzchowna grzeczność, pozorowane zaangażowanie
  • brak kontaktu wzrokowego, zwłaszcza z rodzicami (poza przypadkami kłamstwa)
  • trudności z akceptacją uczuć okazywanych przez opiekunów
  • nieumiejętność dawania i okazywania uczucia
  • wyjątkowa chęć kontrolowania swoich spraw (pogłębiająca się wraz z wiekiem), kłótliwość, nieustępliwość
  • destrukcyjne nastawienie wobec siebie, innych ludzi, zwierząt oraz rzeczy
  • brak kontroli nad własnym zachowaniem
  • często popadający w złość, często z powodu błahostek
  • nadaktywność, hiperczujność, ale leniwość i powolność w wykonywaniu powierzonych zadań
  • kłamanie w kwestiach oczywistych
  • nietypowe zachowanie przy jedzeniu (m.in. gromadzenie żywności)
  • nieudane relacje z rówieśnikami
  • trudny rozmówca, nieustannie mówiący, przerywający, chcący kontrolować przebieg dyskusji, zadający wiele pytań, często bezsensownych
  • przejmowanie się drobnymi skaleczeniami
  • podkradanie rzeczy, które można by mieć po zapytaniu lub poproszeniu

Źródło: rodzinawpotrzebie.org

Tagi :

Matka adopcyjna o RAD - relacje rodziców

Jak żyć z dzieckiem z RAD?

Zabierając Karolinę przeżyłam szok. Mama zastępcza nie mogła powstrzymać się od łez, a Karolina powiedziała "pa pa" odwróciła się i wyszła. Pomyślałam - czego mogę spodziewać się po 2 i pół latku. Ona nic nie rozumie. Dopiero wieczorem, jak będzie chciała wracać do domu, do swojej mamy - tak nazywała tę panią do swojego łóżka, zacznie się rozpacz, płacz, problem z zaśnięciem. Będę więc ją tuliła, coś opowiadała, koiła ból. Nic podobnego się nie zdarzyło. Po prostu - poszła spać do wskazanego łóżka. Byłam przerażona. Gdzie to dziecko ma uczucia, emocje. Może jest w szoku i na okazanie ich przyjdzie czas później? Nie przyszedł.

Ciąg dalszy...

RAD

co to jest?

RAD jest to zaburzenie więzi, dziecko nie umie przyjmować miłości i nie umie jej okazywać. RAD powstaje wtedy, gdy dziecko nie jest odpowiednio wychowywane, nie dostaje odpowiednio dużej dawki miłości. I tu liczą się już pierwsze dni po narodzeniu.

Ciąg dalszy...